28.08.2017г. Успение Пресвятой Владычицы нашей Богородицы и Приснодевы Марии
28 августа по новому стилю и 15 августа по старому стилю Русская Православная Церковь отмечает праздник Успения Пресвятой Владычицы нашей Богородицы и Приснодевы Марии. Успение Богородицы – праздник, посвященный событию, которое не описывается в Библии, но о котором известно благодаря Преданию Церкви. Самое слово «успение» на современный русский язык можно перевести как «смерть».
Пресвятая Матерь Божия после вознесения Иисуса, осталась на попечение апостола Иоанна Богослова. Когда царь Ирод подверг гонению христиан, Богородица удалилась вместе с Иоанном в Эфес и жила там в доме его родителей.
Здесь она постоянно молилась о том, чтобы Господь поскорее взял ее к себе. Во время одной из таких молитв, которую Богородица совершала на месте вознесения Христа, ей явился архангел Гавриил и возвестил, что через три дня окончится ее земная жизнь и Господь возьмет ее к себе.
Перед кончиной Пресвятая Дева Мария хотела увидеть всех апостолов, которые к тому времени разошлись по разным местам проповедовать христианскую веру. Не смотря на это, желание Богородицы исполнилось: Святой Дух чудесным образом собрал апостолов у ложа Пресвятой Богородицы, на котором она молилась и ожидала своей кончины. Сам спаситель в окружении ангелов сошел к ней, чтобы забрать ее душу с собой. Пресвятая Богородица обратилась ко Господу с благодарственной молитвой и просила благословить всех почитающ
их Ее память. Она также проявила огромное смирение: достигнув святости, с которой не сравнится ни один человек, будучи Честнейшей Херувим и Славнейшей без сравнения Серафим, она молила Сына Своего защитить Ее от темной сатанинской силы, и от мытарств, которые проходит после смерти каждая душа. Увидившись с апостолами, Богоматерь радостно предала Свою душу в руки Господа, и тотчас раздалось ангельское пение.
После кончины гроб с телом Пречистой Девы был отнесен апостолами в Гефсиманию и там захоронен в пещере, вход которой завалили камнем. После похорон апостолы еще три дня оставались у пещеры и молились. Опоздавший к погребению апостол Фома был так опечален тем, что не успел поклониться праху Богородицы, что апостолы позволили открыть вход в пещеру и могилу, чтобы он мог поклониться святым останкам. Открыв гроб, они обнаружили, что там нет тела Богородицы и, таким образом, убедились в ее чудесном телесном вознесении на Небо. Вечером того же дня собравшимся на ужин апостолам явилась Сама Матерь Божия и сказала: “Радуйтесь! Я с вами — во вся дни”.
Кончину Богородицы Церковь называет успением, а не смертью, потому обычная человеческая смерть, когда тело возвращается в землю, а дух – Богу, не коснулась Благодатной. «Побеждены законы природы в Тебе, Дева Чистая, — воспевает Святая Церковь в тропаре праздника, — в рождении сохраняется девство, и со смертию сочетается жизнь: пребывая по рождении Девою и по смерти Живою, Ты спасаешь всегда, Богородица, наследие Твое». Она лишь уснула, чтобы в то же мгновение пробудиться для жизни вечноблаженной и после трех дней с нетленным телом вселиться в небесное нетленное жилище. Она опочила сладким сном после тяжкого бодрствования Ее многоскорбной жизни и «преставилась к Животу», то есть Источнику Жизни, как Матерь Жизни, избавляя молитвами Своими от смерти души земнородных, вселяя в них Успением Своим предощущение жизни вечной. Поистине, «в молитвах неусыпающую Богородицу и в предстательствах непреложное упование, гроб и умерщвление не удержаста».
Перед началом Всенощного Бдения
Безсмертным успением Божия Матере, ангельский собор радуется. И Сия отходящи, во обитeли вечныя вселяется, и к веселию небесному преходящи, в Божественную радость, и вечное наслаждение.
Каждение на «Господи воззвах…»
Приидите, всемирное Успение Всенепорочныя Богородицы празднуем: днесь бо ангели торжествуют честное преставление Божия Матере, и к веселию нас земных призывают, вопити немолчным гласом: радуйся, преставльшаяся, от земли, и к небесным обителем пресельшаяся. Радуйся, яже ученический лик облаком легким во eдино собравшая, радуйся, упование и спасение наше: Тя бо христианский род непрестанно ублажает.
Успение Пресвятой Владычицы Богородицы и Приснодевы Марии. Роспись на западном своде Никольского храма
О дивное чудо! Источник Жизни во гробе полагается, и лествица к небеси гроб бывает: веселися Гефсимание, Богородичен святый доме. Возопием вернии, Гавриила имуще чиноначальника: Благодатная радуйся, с Тобою Господь, подаяй мирови Тобою велию милость.
Дивны Твоя тайны, Богородице, Вышняго престол явилася eси, Владычице, и от земли к небеси преставилася eси днесь. Слава Твоя боголепная, богоподобными сияющи чудесы. Девы с Материю Царевою на высоту вознеситеся. Благодатная, радуйся, с Тобою Господь, подаяй мирови Тобою велию милость.
Чтение Паримий
Прoрочества Иезекиилева чтение. [Главы 43 и 44.]
Тако глаголет Господь: будет от дне осмаго и прочее, сотворят иереи на олтари всесожжения вашего, и прииму вы, глаголет Адонаи Господь. И обрати мя на путь врат святых внешних, зрящих на востоки, и сия бяху затворена. И рече Господь ко мне: врата сия затворена будут, и не отверзутся, и никтоже пройдет сквозе их, яко Господь Бог Израилев пройдет ими, и будут затворена. Яко Игумен сядет в них снести хлеб, по пути Еламских врат внидет, и по пути его изыдет. И введе мя по пути врат святых сущих к северу, прямо храму: и видех, и се исполнь славы храм Господень.
Лития на Всенощном бдении
Яже небес вышшая сущи, и херувим славнейшая, и всея твари честнейшая, яже премногия ради чистоты, присносущнаго существа приятелище бывши, в Сыновне руце днесь всесвятую предает душу, и с Нею исполняются всяческая радости, и нам дарует велию милость.
Приидите, празднолюбных собор, приидите и лик составим, приидите, венчаим песньми Церковь, упокоением Ковчега Божия: днесь бо небо простирает недра, приемля Рождшую всеми Невместимаго: и земля источник жизни, отдающи благословение, украшается благолепием. Ангели лик составляют со апостолы, ужасно взирающе, от живота в живот преставляему, Рождшую Начальника жизни. Вси поклонимся Ей молящеся: сродна присвоения не забуди Владычице, верно празднующих всесвятое Твое Успение.
На благословении хлебов тропарь, глас 1:
В рождестве девство сохранила eси, во успении мира не оставила eси, Богородице, преставилася eси к Животу, Мати сущи Живота: и молитвами Твоими избавляеши от смерти души наша.
Чтение Шестопсалмия:
Слава в вышних Богу, и на земли мир, в человецех благоволение.
Господи, устне мои отверзеши, и уста моя возвестят хвалу Твою.
Вынос Плащаницы Божией Матери на полиелее
Всечестный лик премудрых апостол собрася чудно, погребсти славно тело Твое пречистое, Богородице всепетая: с нимиже воспеша и ангел множество, преставление Твое честно хваляще, еже верою празднуем.
Плащаница Божией Матери
Возопий Давиде, что сей праздник, егоже воспел еси древле в книзе псаломстей? Яко Дщерь Богоотроковицу и Деву, преложи Ю на оны обители Христос, Иже из Нея без семене рождься. И сего ради радуются матери и дщери, и невесты Христовы, вопиюще: радуйся Преставившаяся к Вышнему Царствию
Величание
Величаем Тя, Пренепорочная Мати Христа Бога нашего, и всеславное славим Успение Твое.
Помазание елеем
Егда преставление пречистаго Твоего тела готовляшеся, тогда апостоли обстояще одр, с трепетом зряху Тя. И ови убо взирающе на тело, ужасом одержими бяху, Петр же со слезами вопияше Ти: о Дево, вижду Тя ясно простерту просту, Живота всех, и удивляюся: в Нейже вселися будущия жизни наслаждение! Но о Пречистая, молися прилежно Сыну и Богу Твоему, спастися стаду Твоему невредиму.
Наш клирос
Преукрашенная Божественною славою, священная и славная, Дево, память Твоя, вся собра к веселию верныя, начинающей Мариаме с лики и тимпаны, Твоему поюще Единородному: славно яко прославися.
Речи пророков и гадания, воплощение проявиша от Девы, Твое Христе: сияние блистания Твоего, во свет языков изыдет, и возгласит Тебе бездна с веселием: силе Твоей слава Человеколюбче.
Божию и неизреченную доброту, добродетелей Твоих, Христе исповем: от присносущныя бо славы, соприсносущное и ипостасное возсиявый сияние, из девственныя утробы, сущим во тьме и сени, воплощься, возсиял еси Солнце.
Побеждаются естества уставы в Тебе, Дево Чистая: девствует бо рождество, и живот предобручает смерть. По рождестве Дева, и по смерти жива, спасаеши присно, Богородице, наследие Твое.
Кондак, глас 2:
В молитвах неусыпающую Богородицу, и в предстательствах непреложное упование, гроб и умерщвление не удержаста: якоже бо Живота Матерь, к животу престави, во утробу Вселивыйся приснодевственную.
Икос:
Огради моя помышления, Христе мой, ибо стену мира воспети дерзаю, Чистую Матерь Твою, на столпе глагол укрепи мя, и в тяжких мыслех заступи мя: ты бо взывающим, и просящим верою, моления исполняеши. Ты мне убо даруй язык приносен, и помысл непостыден: всякое бо даяние сияния от Тебе низпосылается Светоподателю, во утробу Вселивыйся приснодевственную.
Чтение Праздничного канона
Дает Тебе яже превыше естества, Царь всех Бог: в рождестве бо Деву якоже сохрани, тако во гробе тело соблюде нетленно: и спрослави Божественным преставлением честь Тебе яко Сын Матери даруя.
Дивляхуся ангельския силы, в Сионе смотряюще своего Владыку, Женскую душу руками носящаго: пречисто бо Рождшей, Сынолепно провозглашаше: гряди, Чистая, с Сыном и Богом прославленна буди.
Приими от нас песнь исходную, Мати Живаго Бога, и светоносною Твоею и Божественною осени благодатию, верным победительная, христолюбным людем мир, оставление поющим, и душам спасение подающи.
Ангели успение Пречистыя видевше удивишася, како Дева восходит от земли на небо.
Величай, душе моя, от земли на небо честное преставление Божия Матере.
Божественная Литургия
У Плащаницы Божией Матери
Матушка Игумения Филарета читает Апостол
Каждение на Херувимской песни
Великий Вход
Причащение сестер
Тело Христово приимите, Источника Безсмертного вкусите…