27.09.2017 Воздвижение Честного и Животворящего Креста Господня
В день Крестовоздвижения вспоминают, как равноапостольная царица Елена нашла Крест, на котором был распят Господь Иисус Христос. Крест был обретен в 326 году около горы Голгофы в Иерусалиме. C VII века с этим днём стали соединять память о возвращении Животворящего Креста из Персии византийским императором Ираклием (629).
Праздник называется Воздвижением Креста, потому что и при обретении, и при возвращении Креста предстоятель поднимал (Воздвигал) крест три раза, чтобы все могли его видеть.
Крест воздвизаем на нем Вознесеннаго Страсть пречистую пети повелевает твари всей. На том бо убив нас убившаго, умерщвленныя оживил есть, и удобри, и на Hебесех жити сподоби, яко милосерд, премножеством благости. Тем, радующеся, вознесем Имя Его и Того возвеличим крайнее снизхождение.
Моисей предобрази Тя, руки простер на высоту, и побеждаше Амалика мучителя, Кресте честный, верных похвалo, страдальцев утверждение, апостолов удобрение, праведных поборниче, всех преподобных спасителю. Тем, тя воздвизаема зрящи, тварь веселится и торжествует, славящи Христа, Тобою разстоящая собравшаго крайнею благостию.
Кресте пречестный, егоже обстоят чини ангельстии, веселящеся, днесь воздвизаем, божественным мановением возносиши вся окрадением снеди отгнанныя и в смерть поползшияся. Темже тя сердцы и устнами, вернии, лобызающе, священие почерпаем, возносите, вопиюще, Христа Преблагаго Бога и Того покланяйтеся Божественному подножию.
Приидите, вси языцы, благословенному Древу поклонимся, имже бысть вечная правда: праотца бо Адама прельстивый древом Kрестом прельщается и падает, низвержен, падением странным, мучительством одержавый царское здание, Kровию Божиею яд змиев отмывается и клятва разрушися осуждения праведнаго, неправедным судом Праведнику осуждену бывшу; Древом бо подобаше древо исцелити и Страстию Безстрастнаго, яже на Древе, разрешити страсти осужденнаго. Но слава, Христе Царю, еже о нас Твоему мудрому смотрению, имже спасл еси всех, яко благ и Человеколюбец.
Пророчества Исаиина чтение (глава 60):
Сия глаголет Господь: отверзутся врата твоя, Иерусалиме, выну день и нощь и не затворятся, еже ввести к тебе силу языков и цари их ведомыя. Языцы бо и царие, иже тебе не поработают, погибнут, и языцы запустением запустеют. И слава Ливанова к тебе приидет, в кипарисе, и певке и кедре вкупе, прославити место святое Мое, и место ног Моих прославлю. И пойдут к тебе, боящеся, сыновe смиривших тя и прогневавших тя и поклонятся следом ног твоих вси прогневавшии тя, и наречешися град Господень, Сион Святаго Израилева, за еже быти тебе оставлену и возненавидену, и не бе помогаяй тебе. И положу тя в радость вечную, веселие родом родов. И иссеши млеко языков, и богатство царей снеси, и разумееши, яко Аз Господь, спасаяй тя и избавляяй тя, Бог Израилев.
Насажденное в краниеве месте Древо cущаго Живота, на немже содела спасение Превечный Царь посреде земли, возносимо днесь, освящает мира концы, и обновляется Bоскресения дом. Pадуются Ангели на Hебеси, и веселятся человецы на земли, Давидски вопиюще и глаголюще: возносите Господа Бога нашего и покланяйтеся подножию ногу Его, яко свято есть, подаяй миру велию милость.
Ты мой покров державен еси, тричастный Кресте Христов, освяти мя силою твоею, да верою и любовию покланяюся и славлю тя.
Радуйся, живоносный Кресте, благочестия непобедимая победа, дверь райская, верных утверждение, Церкве ограждение, имже тля разорися и упразднися, и попрася смертная держава, и вознесохомся от земли к Hебесным; оружие непобедимое, бесов сопротивоборче, слава мучеников, преподобных яко воистину удобрение, пристанище спасения, даруяй миру велию милость.
Радуйся, Господень Кресте, имже разрешися от клятвы человечество, сущия радости знамение, прогоняяй враги во твоем воздвижении, всечестне, нам помощниче, царей державо, крепость праведных, священников благолепие, воображаемый, и лютых избавляяй, жезл силы, имже пасемся, оружие мира, егоже со страхом обстоят Ангели, Христа Божественная слава, подающаго миру велию милость.
«Господи, устне мои отверзеши, и уста моя возвестят хвалу Твою»
Креста Твоего Древу покланяемся, Человеколюбче, яко на нем пригвоздился еси, Животе всех. Рай отверзл еси, Спасе, верою пришедшему Ти разбойнику, и сладости сподобися, исповедаяся Тебе: помяни мя, Господи. Приими, якоже онаго, и нас, зовущих: согрешихом вси, благоутробием Твоим не презри нас.
Величаем Тя,/ Живодавче Христе, и чтим Крест Твой святый, имже нас спасл еси от работы вражия.
Кресте Христов, христиан упование, заблуждших наставниче, обуреваемых пристанище, в бранех победа, вселенныя утверждение, недужных врачу, мертвых воскресение, помилуй нас.
Тебе, приснопетое Древо, на немже простреся Христос, Едем хранящее обращающееся оружие, Кресте, устыдеся: страшный же херувим уступи на тебе пригвожденному Христу, подающему мир душам нашим.
Величай, душе моя, Пречестный Крест Господень.
Таин еси, Богородице, рай, невозделанно возрастивший Христа, Имже крестное живоносное на земли насадися Древо; тем, ныне возносиму, покланяющеся Eму, Тя величаем.
Да возрадуются древа дубравная вся, освятившуся естеству их, от Hегоже изначала насадишася, Христу распростершуся на Древе, тем, ныне возносиму, покланяющеся Ему, Тя величаем.
Крест хранитель всея вселенныя, Крест красота Церкве, Крест царей держава, Крест верных утверждение, Крест Ангелов слава и демонов язва.
О, преславнаго чудесе, живоносный сад, Крест пресвятый на высоту возносим является днесь. Славословят вси концы земнии, устрашаются демонския полки. О, каковый дар земным даровася, имже, Христе, спаси души наша, яко Един благоутробен.
Тропарь, глас 1:
Спаси, Господи, люди Твоя и благослови достояние Твое, победы на сопротивныя даруя и Твое сохраняя Крестом Твоим жительство.
Кондак, глас 4.
Вознесыйся на Крест волею, тезоименитому Твоему новому жительству щедроты Твоя даруй, Христе Боже, возвесели нас силою Твоею, победы дая нам на сопостаты, пособие имущим Твое oружие мира, непобедимую победу.
Кресту Твоему покланяемся, Владыко, и святое воскресение Твое славим.
Приидите, вернии, животворящему Древу поклонимся, на немже Христос, Царь славы, волею руце распростер, вознесе нас на первое блаженство, яже прежде враг сластию украд, изгнаны от Бога сотвори. Приидите, вернии, Древу поклонимся, имже сподобихомся невидимых враг сокрушити главы. Приидите, вся отечествия языков, Крест Господень песньми почтим. Радуйся, Кресте, падшаго Адама совершенное избавление! Тя ныне со страхом христиане целующе, на тебе пригвоздившагося Бога славим, глаголюще: Господи, на том пригвоздивыйся, помилуй нас,// яко Благ и Человеколюбец.
Четвероконечный мир днесь освящается, четверочастному воздвизаему Твоему Кресту, Христе Боже наш, и рог верных христиан совозносится; тем врагов сокрушаем роги. Велий еси, Господи, и дивен в делех Твоих, слава Тебе.
Днесь Владыка твари и Господь славы на Кресте пригвождается и в ребра прободается, желчи и оцта вкушает Cладость церковная, венцем от терния облагается покрываяй небо облаки, одеждею облачится поругания и заушается бренною рукою, рукою создавый человека, по плещема биен бывает, одеваяй небо облаки, заплевания и раны приемлет, поношения и заушения, и вся терпит мене ради, осужденнаго, Избавитель мой и Бог, да спасет мир от прелести, яко благоутробен.
О треблаженнoе Древо, на немже распяся Христос, Царь и Господь, имже паде древом прельстивый, тобою прельстився, Богу пригвоздившуся Плотию, подающему мир душам нашим.
Прокимен, глас 7:
Возносите Господа Бога нашего и покланяйтеся подножию ногу Его, яко свято есть.
Апостол. 1-е послание к Коринфяном
Братия, слово о кресте для погибающих юродство есть, а для нас, спасаемых, – сила Божия. Ибо написано: погублю мудрость мудрецов, и разум разумных отвергну. Где мудрец? Где книжник? Где совопросник века сего? Не обратил ли Бог мудрость мира сего в безумие? Ибо когда мир своею мудростью не познал Бога в премудрости Божией, то благоугодно было Богу юродством проповеди спасти верующих. Ибо и Иудеи требуют чудес, и Еллины ищут мудрости; а мы проповедуем Христа распятого, для Иудеев соблазн, а для Еллинов безумие, для самих же призванных, Иудеев и Еллинов, Христа, Божию силу и Божию премудрость.
Боже, Боже мой, вонми ми, вскую оставил мя еси? Молитвами Богородицы, Спасе, спаси нас. (Из 1-го антифона)
Вскую, Боже, отринул ны еси до конца? Спаси ны, Сыне Божий, плотию распныйся, поющия Ти: аллилуиа. (из 2-го антифона)
Великого Господина и отца нашего Кирилла…
Зарями нетленными явлься Божественный Крест омраченным языком, заблужденным в прелести, Божественный свет облистав, усвояет на нем пригвожденному Христу, подающему мир душам нашим.
Со страхом Божиим и верою приступите…
Причащение совершается из двух чаш